Geschiedenis van Makma
Makma, producent van kwaliteit sloepen sinds 1986
De geschiedenis van Makma begint op het moment dat de zeiler Jan Frans Mandemaker in 1986 voor zichzelf een vlet zocht om zijn regenboog naar de wedstrijd te kunnen brengen.
Als textielman belandde hij, na zich maandenlang te hebben georiënteerd, bij het bedrijfje dat zijn vlet kon maken. Helaas lag daar de productie stil omdat de bouwer/ontwerper dhr. Thijssen overleden was. Mandemaker kon vervolgens de mallen kopen ‘als grapje’ en bouwde na een aantal aanpassingen zijn eigen vlet, een tweede voor een vriend, en nog één… en nog één… zo begon een waar sloepenbedrijf. Makma werkt in deze tijd samen met verschillende bedrijven die bouwen onder licentie.
Eind mei 2007 namen Ronald de Tombe en Jan den Braber met voortvarende plannen Makma Yachting uit Leiden over. Na 23 jaar maakte oprichter en inmiddels dus oud-eigenaar Jan Frans Mandemaker plaats voor nieuwe ambities. De producent van de bekende Admiraalsloep, de Makma Vlet en de geliefde ‘Caribbean Kajuitsloep’ gaat verder onder de naam Makma Marine. De kersverse eigenaren zetten bovendien koers richting schaalvergroting, internationalisering en uitbreiding van diensten en het assortiment.
In 2008 brengt Makma Marine de verlengde Makma Caribbean op de Nederlandse markt. Deze kajuitsloep heeft vier slaapplaatsen. Ook de Makma Vlet wordt aangepakt en verlengd naar 7 meter met een groter zonnedek. Daarnaast wordt de stuurstand iets naar achteren geplaatst.
Maril Boats uit Koudum neemt in 2008 Makma Marine over. Later dat jaar gaan Maril & Makma samen met Antaris. De bedrijven gaan verder onder de groepsnaam Aquatec Industries. De drie afzonderlijke sloepenmerken blijven gewoon bestaan.
In het gebouw in Woudsend schuilt een verborgen troef. In het hart van het 3.000 m2 pand ligt namelijk een enorme indoor showroom waar de boten in het water worden getoond. Dit overdekte dok biedt onderdak aan circa 50 boten. Wie zin heeft in een proefvaart, kan ter plekke instappen en wegvaren. Vanaf 2010 wordt de volledige productie en verkoop vanuit Woudsend gedaan.
In 2012 wordt de Makma Tendervlet ontwikkeld, een eigentijdse Tender met typische Makma kenmerken.
In 2015 heeft de Makma Caribbean 31 een complete refit ondergaan. Moderne materialen als kunst teak worden nu volop gebruikt, een moderne sportkap en o.a. een andere stuurconsole zorgen ervoor dat de Caribbean 31 een super moderne boot is, met behoud van zijn prachtige en elegante vormen. Door efficiëntere technieken is Makma er in geslaagd de Caribbean voor een lagere prijs aan te bieden.
In 2020 komen er twee nieuwe types Makma op de markt: de luxe en stijlvolle Makma Cayos 27 en de Makma Cayos 28. Deze tenders zijn uitermate geschikt voor zowel snel als langzaam varen en in de kajuit voor in het schip kan comfortabel overnacht worden. Met deze introductie wordt een nieuw tijdperk ingeluid voor Makma.
In 2020 wordt ook de Makma Caribbean 36 aangepast met onder andere een verhoogde kajuit. Hierdoor is het mogelijk om rechtop te staan in de kajuit.
Met de introductie van nieuwe modellen gaan er ook modellen uit. Via het menu kunt u onze Oude modellen vinden die niet meer worden gebouwd.
Alle huidige modellen van Makma vindt u ook via het menu onder Modellen.